האם סייטן בריא? 

האם סייטן בריא?

סייטן הוא מאכל המיוצר מגלוטן, החלבון העיקרי בחיטה.

מכינים אותו ע"י שטיפה של בצק חיטה במים עד שכל עמילן החיטה נשטף ונותר גוש אלסטי של גלוטן שמבושל לפני שנאכל.

סייטן הוא חלופה לסויה ולמאכלים כמו טופו שלעיתים משמשים כתחליפים לבשר.

חלק מהסוגים של סייטן הם רכים וגמישים ודומים במרקמם לבקר או עוף ומשמשים, אף הם כתחליפים לבשר, לרוב באסיה בקרב טבעונים, צמחונים ובודהיסטים. 

האם סייטן בריא?

ים השיבולים שמסביב

מאיפה סייטן הגיע?

סייטן הומצא ע"י נזירים סינים בודהיסטים טבעונים במאה ה 6 לספירה כתחליף לבשר.  ומאז זוכה לפופולריות רבה במטבחים של סין, יפן ובשאר מדינות מזרח אסיה.

המילה סייטן במקורה יפנית והומצאה ע"י ממציא תזונת המקרוביוטיקה – ג'ורג' אוסווה בתחילת שנות ה -60  ומשם יובאה למערב והפכה פופולרית בקרב היפים וצמחונים בארה"ב באותן שנים.

 

האם סייטן הוא מזין?

סייטן מכיל כמעט אך ורק רק חלבון גלוטן והוא מזין מאוד הודות לכמות החלבון הגבוהה, כמות הפחמימות והשומן הנמוכות 

מנה של סייטן טבעי (ללא רטבים) במשקל 100 גרם תכיל:

113 קלוריות, 25 גרם חלבון, 8 גרם פחמימה, 1.3 גרם שומן (השאר כמעט רק נוזלים).

למרות שסייטן מיוצר מחיטה הוא מכיל כמות נמוכה של פחמימות, מאחר ובתהליך הייצור, נשטף עמילן החיטה ועימו כמעט כל הפחמימות.

מנת הגשה של סייטן (בסביבות 50 גרם) מכילה כ 4 גרם פחמימה בלבד. 

מאחר ודגן החיטה כמעט איננו מכיל שומן, הסייטן גם הוא מכיל כמות מעטה של שומן.

מנת הגשה של סייטן (בסביבות 50 גרם)  תכיל 0.5 גרם שומן

  • שימו לב חברות רבות שמוכרות סייטן מוסיפות כמויות גדולות של רטבים עשירים בסוכרים ושומן כדי לשפר את הטעם המקורי של הסייטן.
האם סייטן בריא?

הכל מתחיל בבצק

האם סייטן יכול להיות מקור לחלבון?

סייטן מיוצר כולו רק מגלוטן, החלבון העיקרי הקיים בחיטה, והוא יכול להיות מקור טוב לחלבון עבור טבעונים וצמחונים.

כמות החלבון בסייטן משתנה ותלויה בכמות הנוזלים שקיימת במוצר.

100 גרם של סייטן יכיל בדרך בכלל בין 25 – 21 גרם חלבון (אותה כמות חלבון הקיימת בבשר עוף או בקר)

אף על פי שהסייטן עשיר מאוד בחלבון, הוא איננו מכיל את כל חומצות האמינו החיוניות אשר דרושות לגוף.

סייטן עני בליזין, חומצה אמינית שבני האדם חייבים לקבל מן המזון ולכן סייטן הוא איננו נחשב "חלבון מלא".

שילוב של מקורות חלבון אחרים כגון: סויה, עדשים ושעועית בתזונה היומיומית תפתור את הסוגיה הזו.

 

האם סייטן נחשב מזון מעובד?

סייטן הוא מזון מזין מאוד, אך הוא נחשב כמזון מאוד מעובד.

הכוונה במאוד מעובד היא שהוא איננו קיים בצורתו הטבעית בטבע. אפשר לייצר אותו רק על ידי שטיפת העמילן הקיים בחיטה באופן טבעי.

למרות שסייטן, טכנית, הוא מזון מאוד מעובד הוא דל בקלוריות, סוכר ושומן ובכך שונה מאוד משאר המזונות המאוד מעובדים הקיימים היום בשוק.

אנשים הניזונים מתזונה מלאה ו"נקייה" הכוללת פירות, ירקות, דגנים מלאים, אגוזים, זרעים וקטניות יכולים לשלב בתזונה היומיומית שלהם גם סייטן.

אולם, אנשים הצורכים כמות גבוהה של מזון מעובד מומלץ שישקלו האם סייטן הוא טוב עבורם.

למי מומלץ לא לאכול סייטן?

מכיוון שסייטן מיוצר מקמח חיטה, אנשים אשר לא יכולים לאכול קמח חיטה צריכים להימנע מאכילתו.

זה כולל אנשים עם אלרגיות, בעלי רגישות וחוסר סבילות לגלוטן ובמיוחד לאנשים חולים במחלות כרוניות אשר נגרמות מחשיפה לגלוטן כמו צליאק.

מכיוון  שסייטן עשוי מגלוטן טהור, יקיים חשש שאכילה של סייטן עלולה אכן להזיק למעיים.

במעיים נורמליים, המתפקדים כראוי, רק חלקיקי מזון קטנים יכולים לעבור אל זרם הדם.

אבל לפעמים, המעי יכול "לדלוף" ולאפשר לחלקיקים גדולים של מזון לעבור לזרם הדם. זה נקרא מעי בעל חדירות מוגברת או בשם אחר "תסמונת המעי הדולף" והוא קשור עם סיכון גבוה יותר של רגישות למזון, דלקות ומחלות אוטואימוניות.

מספר מחקרים מצאו כי גלוטן יכול להגביר חדירות מעיים, גם אצל אנשים ללא מחלת צליאק או רגישות גלוטן.

עם זאת, לא כל המחקרים הוכיחו זאת. לכן דרושים מחקרים נוספים, בכדי להבין מדוע גלוטן עשוי להשפיע על אנשים מסוימים יותר מאשר אחרים.

אם אכילה של גלוטן גורמת לתופעות לוואי לא נעימות כמו גזים, נפיחות, שלשולים או כאבים מפרקים, מומלץ לנסות להסיר אותו מהתזונה למשך 30 יום כדי לראות אם הסימפטומים משתפרים.

פגישה עם תזונאית (שאל אותי על מי אני ממליץ) תוכל לעזור  להבין האם יש רגישות שכזו.

לסיכום

סייטן הוא מקור חלבון טבעוני פופולרי עשוי גלוטן חיטה ומים.

הוא עשיר בחלבון והוא מקור טוב למינרלים כמו סלניום וברזל.

סייטן הוא אופציה נהדרת עבור טבעונים שאינם יכולים לאכול סויה, שכן מזונות טבעונים פופולריים אחרים, כגון טופו וטמפה, מבוססים על סויה.

עם זאת, מי שלא יכול לאכול חיטה או גלוטן, כולל אלו עם רגישויות, אלרגיות או מחלת צליאק, חייבים להימנע לחלוטין מסייטן כדי למנוע מתופעות לוואי חמורות.

חשוב גם לציין כי סיטן הוא מזון מעובד מאוד ויכול להיות עשיר בנתרן.

יתר על כן, קיים חשש כי גלוטן עשוי לתרום לתסמונת המעי הדולף, להגדיל את הסיכון של רגישויות מזון ומחלות אוטואימוניות, אבל יש צורך במחקר נוסף.

בסך הכל, נראה כי סייטן עשוי להיות בחירה טובה עבור אנשים מסוימים, אבל יכול לגרום תסמינים לא נעימים אצל אחרים.

 

קציצות סייטן ברוטב עגבניות

לחצו כאן למתכון קציצות סייטן ברוטב עגבניות

 

 

 

 

 

 

 

Comments

comments

Written by חגי לפלר