6 מיתוסים על  טבעונות שכדאי לכם לבדוק מקרוב

מיתוסים על טבעונות

 

טבעונות היא אורח חיים הדוגל בתזונה ושימוש במוצרים מן הצומח בלבד.
אנשים בוחרים באורח חיים זה ממספר סיבות: אידאולוגיות, מוסריות, בריאותיות ואקולוגיות.

מכיוון שטבעונות נחשבת לתזונה מחמירה, כלומר קבוצות מזון שלמות אינן נצרכות כלל, ישנם הרבה מיתוסים סביבה כמו:

  • התזונה הכי בריאה בעולם
  • התזונה הכי לא בריאה בעולם
  • אינה מאפשרת העלאה במסת שריר
  • אינה מאפשרת ביצועים ספורטיביים
  • משמינה
  • מרזה

אז בואו נעשה מעט סדר בבלגן

 

טבעונים לא יכולים להיות ספורטאים מוצלחים או חזקים – נכון או לא נכון? 

לא נכון

אנשים רבים חוששים שתזונה טבעונית אינה מאפשרת שמירה על רמת אימון גבוהה או הגעה לביצועים ברמה איכותית.

לעומת טענה זו, ישנם ספורטאי-על רבים בעולם המוכיחים כי תזונה טבעונית מאוזנת ומגוונת מאפשרת ביצועים מעולים ברמות הטובות ביותר בעולם. לדוגמה:

פטריק וונוס וויליאמס (טניס)

נימאי דלגדו (פיתוח גוף)

קנדריק פאריס (הנפת משקולות אולימפיות)

מייגן דוהאמן (החלקה על הקרח אולימפית)

לואיס המילטון (מירוצי פורמולה 1)

קיירי איירבינג (שחקן NBA)

סקוט ג'ורק (אולטרא-מרתוניסט)

נייט דיאז (אומנויות לחימה)

אריאל רוזנפלד (אולטרא-מרתוניסט)

גל פרידמן (גלישת רוח)

והרשימה עוד נמשכת.

כפי שניתן להסיק, במידה והתזונה מאוזנת, מגוונת, ומספקת לספורטאי את כל הנוטריאנטים החיוניים והנחוצים לו, אין סיבה שלא יוכל לשפר ביצועים ולהגיע לרמות הגבוהות ביותר.

הספורטאים שהוזכרו למעלה מגיעים מתחומים וענפי ספורט מגוונים, כל ענף והדרישות הפיזיות והמנטליות שלו. לא ניתן להסיק שתזונה טבעונית תורמת לענף מסויים או לחילופין אינה תורמת לענף אחר.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Jon Venus (@jonvenus) on

כן, הם טבעונים

 

 

 תזונה טבעונית מלאת פחמימות ולכן לא ניתן להגיע לחיטוב על ידי תזונה זו – נכון או לא נכון? 

לא נכון 

פחמימות הן קבוצת מזון חיונית באמצעותה גוף האדם מקבל קלוריות המתורגמות להפקת אנרגיה ברמת התא, לבנייה של חומצות גרעין (RNA, DNA) ולבניית רקמות. חשוב לזכור שפחמימות אינן רעות לגוף האדם, ההפך –  פחמימות הן הדלק היעיל והזמין ביותר לגוף האדם.

בתהליך "חיטוב" (הורדת אחוזי שומן) נתמקד במאזן קלורי שלילי, כלומר נוציא יותר מאשר נכניס. בכדי להגיע למצב זה, נאלץ לאכול פחות קלוריות מדרישתו של הגוף. כאשר הגוף נמצא בגרעון קלורי, הוא משתמש במאגרים בכדי לספק לעצמו את פער האנרגיה החסרה לתפקודו היומי.

מצב זה יוביל לירידה במסת השומן, כלומר – חיטוב. על ידי תזונה נכונה ושגרת אימונים טובה שיובילו לגרעון קלורי נוכל לקדם תהליך של חיטוב.

אין זה משנה אם אנחנו אוכלי כל, צמחונים, טבעונים או אוכלים רק ג'אנק פוד, ואין זה משנה אם נאכל רק פחמימות במהלך היום, כל עוד סך הקלוריות היומי שאנו צורכים יהיה קטן מסך האנרגיה (קלוריות) שנוציא, נהיה בגרעון קלורי ונוכל להגיע לחיטוב.

בעזרת תזונאי קליני מוסמך ניתן לבנות תפריט המתבסס על תזונה טבעונית דל-פחמימה, אם זו ההעדפה שלכם.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Maayan Eliasi (@maayaneliasi) on

חטובה או לא חטובה? אה וטבעונית

 

 בטבעונות אין מקורות חלבון איכותיים מספיק- נכון או לא נכון?

לא נכון 

ישנם מקורות חלבון איכותיים ומצוינים שמקורם בצומח כמו:

קטניות – עדשים, שעועית

מוצרי סויה: טופו וטמפה

סייטן

המפ

מאגוזים, שקדים

ירקות מסוימים.

הטענה כי חייבים לשלב דגנים וקטניות יחד באותה ארוחה כדי לקבל חלבון מלא הינה שגויה. נכון, בקטניות חסר מעט מתיונין ובדגנים חסר מעט ליזין ולכן יש לצרוך משתי הקבוצות כדי לקבל את חומצות האמינו בכמות מספקת. אך בכדי לקבל את מלוא חומצות האמינו החיוניות – אותן הגוף מקבל מתזונה בלבד (לעומת ח.אמינו לא חיוניות אותן הגוף יודע לייצר), מספיק אם נאכל דגנים וקטניות באותו יום (לאו דווקא באותה ארוחה) מכיוון שגופנו יודע לסתנז את חומצות האמינו לכדי חלבון מלא.

 

לא בריא לצרוך כמות גדולה של סויה בגלל ההורמונים – נכון או לא נכון? 

לא נכון

הטענה כי סויה מכילה כמות אדירה של הורמון מסוג אסטרוגן, אינה נכונה.

פולי סויה מכילים פיטוכימיקלים מסוג איזופלאבונים, הקרויים גם פיטואסטרוגנים הדומים במבנה להורמון האסטרוגן אך פעילותם ברמת התא שונה.

לאיזופלאבונים זיקה חלשה מאוד לקולטן האסטרוגן ויכולתם לשפעל קולטנים אלה נמוכה משמעותית מאסטרוגן.

נייר העמדה שפרסם משרד הבריאות בשנת 2017 קבע כי לאחר סקירת מחקרים, עולה כי "צריכת סויה הינה בטוחה בכל שלבי החיים לרבות: ינקות, ילדות והתבגרות, הן בקרב גברים והן בקרב נשים."

למוצרי סויה יתרונות בריאותיים שכן הם עתירי חלבון איכותי, סיבים תזונתיים, ברזל, סידן, אבץ, מגנזיום, אשלגן וויטמינים מקבוצת B.

חשוב לציין כי אכילה מגוונת חשובה ולא משנה באיזה סוג מזון מדובר. סויה היא רק אחת מתוך מגוון גדול של קטניות ומשרד הבריאות ממליץ לגוון בין הסוגים השונים (חומוס, עדשים, שעועית) וכן להעדיף מזון במצבו הטבעי או לאחר עיבוד מינימלי, כאשר במקרה הסויה עדיף לצרוך: טופו, אדממה, משקה סויה לא ממותק, פולי סויה יבשים וטמפה.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Derek Simnett, CNP Ⓥ (@simnettnutrition) on

לא גדלו לו ציצים

 

אי אפשר לקבל ויטמין b12 מתזונה טבעונית – נכון או לא נכון? 

נכון

כל טבעוני צריך לקחת תוסף של ויטמין b12.

ויטמין B12 נוצר על ידי חיידקים הנמצאים בקרקע וכן במעי דק של יצורים חיים.

בעלי חיים צמחוניים מקבלים את הוויטמין בטבעיות מכיוון שאוכלים צמחים נמוכים הגדלים בקרקע ועשירים מאוד בוויטמין (הצמחים סופגים את הויטמין מחיידקים הקיימים בקרקע). אוכלי כל וצמחוניים, הצורכים מוצרים מן החי, מקבלים ויטמין B12, לרוב בצורה מספקת.

טבעוניים אינם יכולים לקבל מספיק ויטמין B12 גם כשאוכלים מזונות שצומחים בקרקע מכיוון שספיגת הוויטמין מורכבת ולא תמיד יעילה.

הפתרון הוא ניטלת תוסף באופן קבוע אשר מגיע בדרך כלל ככדור מציצה. (ניתן לרכוש ללא מרשם בבתי המרקחת)

מחסור בוויטמין מסוכן ועלול להוביל לאנמיה, תופעות נוירולוגיות, מחלות כלי דם ולב, הפעלות טבעיות ופגמים מולדים (במהלך הריון/לידה).

מומלץ לנהל מעקב אחר מאגרי הוויטמין בגוף על ידי בדיקות דם שגרתיות.

 

להיות טבעוני זה יקר – נכון או לא נכון? 

לא נכון 

תזונה טבעונית מתבססת על מזון מן הצומח: ירקות, פירות, דגנים, שקדים, אגוזים, זרעים וקטניות שהם נחשבים בכל העולם כמזון בסיסי וזול.

ההבדל העיקרי הוא במזונות המעובדים כמו: טופו, סייטן, המפ וטמפה. נכון, חלק מהמזונות האלו יקרים. אך אם נעשה השוואת מחירים בין 100 גרם קטניה או טופו לדג סלמון, עוף או בשר מכל סוג, נראה כי המחירים אינם גבוהים בהרבה.

אנשים רבים נוטים להתבלבל ולחשוב שאורגני = טבעונות.  מזון אורגני אכן יקר בצורה משמעותית וללא הצדקה ממזון רגיל אך הוא איננו חייב להיות טבעוני וההפך: לא כל המזון הטבעוני הוא אורגני.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by חגי לפלר הספורטאי הטבעוני (@haggai_leffler) on

 

 

לסיכום, ישנם עשרות מיתוסים סביב התזונה הטבעונית, רובם שגויים ומתגלגלים מפה לאוזן ללא בסיס מדעי.

תזונה טבעונית מגוונת, עשירה ומאוזנת (תוך הקפדה על נטילת תוסף B12) הינה בריאה, מאפשרת לעסוק בכל ענף ספורט ולהגיע למטרות וביצועים מרשימים.

נעם בכר – תזונאית קלינית

Comments

comments

Written by חגי לפלר