דרגו את הפוסט

האם אפשר להיות ספורטאי טבעוני?

כל מי שמגדיר את עצמו כספורטאי טבעוני יודע שתזונה מאוזנת ונכונה היא אבן יסוד בשגרת האימונים. בין אימון לאימון חשוב להשיב לגוף את מה שהוציא במהלכו ולספק לו חומרי בניה איכותיים לשרירים, לעצמות ולרקמות שניזוקו במהלך האימון האינטנסיבי.  תזונה טבעונית מאוזנת יכולה לספק את כל הצרכים של הספורטאי הטבעוני. את כל כמויות החלבון, חומצות השומן, הפחמימות, הברזל הסידן והמינרלים.

שמישהו יעצור אותי

שמישהו יעצור אותי

 

אז מאיפה אתה משיג חלבון?

ספורטאי טבעוני: נדמה שכולנו נמצאים אחר בהלת החלבון, ודואגים שבכל ארוחה יימצא כמות גדולה של חלבון, כי תכל'ס זה מה שבונה את השרירים. אולם סביר להניח שאנו צורכים יותר מדי חלבון ממה שבאמת אנו זקוקים לו, מפני שכל החברות לאבקות החלבון השונות דואגות לנגן לנו את המנטרה שככל שאנו נצרוך יותר חלבון כך נתחזק יותר, נעלה יותר במסת שריר. אולם מדבור בשקר צרכני, סביר להניח שאותם צרכני האבקות צורכים יותר מדי חלבון ממה שהם באמת צריכים ומבזבזים מאות שקלים על אבקות מיותרות.

לפי משרד הבריאות, עלינו לצרוך לפחות 0.8 גרם חלבון לכל קילוגרם משקל גוף במשך יממה. זאת אומרת אדם השוקל 70 קילו אמור לאכול 56 גרם חלבון ביום. אם יצרוך יותר מכך סביר להניח שהגוף ישמור על החלבון כמאגרי שומן בכבד ומתחת לעור . אדם העוסק בספורט כשלוש פעמים בשבוע באופן לא מקצועי יהיה זקוק ל-1.2-1 גרם חלבון לכל קילוגרם משקל גוף. ספורטאים חובבים או מקצועיים זקוקים ל-2 גרם חלבון לכל קילוגרם משקל גוף. זאת אומרת שאותו אדם השוקל 70 קילו ומתאמן נניח לריצת מרתון  יצטרך לספק לגוף כ- 140 גרם חלבון ביום. על פניו מדובר בכמות מאוד גדולה של חלבון איכותי שעלינו להשיג כל יום, אבל כן כמות שאפשר לספק רק בתזונה טבעונית.

אז מה אוכלים ספורטאים טבעונים?

קציצות עדשים טבעוניות

קציצות עדשים טבעוניות

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ישנם המון מזונות שמקורם מן הצומח שמכילים חלבון (כגון: שעועית בכל הצבעים, שעועית ירוקה, גרגרי חומוס, , פול יבש ופול ירוק,אפונה יבשה, אפונת גינה ואפונת שלג, סויה ) אולם הם אינן מכילים את כל חומצות האמינו הדרושות לנו. מה עושים? משלבים עם דגן מלא שמכיל כמות אחרת של חומצות אמינו. השילוב של דגן מלא עם קטניה (לדוגמה אורז מלא ועדשים ) מספק לגוף את כל חומצות האמינו הדרושות לו מכאן שמו חלבון מלא.

סתם להשוואה ב 100 גרם בשר אדום יש 25 גרם חלבון וב 100 גרם חומוס יבש יש כ 23 גרם חלבון. (בתהליך הבישול כמות החלבון יורדת לפיכך קטניה מונבטת לא מבושלת היא טובה יותר)

אבל מה עם סידן?

כמויות גדולות של סידן אפשר למצוא בירקות ירוקים כגון ברוקולי, שעועית ירוקה, עלים ירוקי למיניהם, קייל וגם שקדים, אגוזים שומשום וטחינה. בירקות אלו יש גם כמויות גדולות של ברזל ובאגוזים גם אומגה 3 שאחרי לפעילות מוחית תקינה.

מהירות העיכול של מזון נמדדת במורכבות שלו, מזון מן הצומח ישהה באופן יחסי מעט זמן בקיבה לעומת מזון מן החי אשר יכול "לבלות" בקיבה כ-4 שעות במידה והוספנו גם פחמימה זמן העיכול יכול להתארך אף יותר.

שורה תחתונה, תזונה צמחונית מלאה יכולה לספק לגוף את כל מה שהוא צריך ללא כולסטרול, שומנים רווים ושאר רעלנים שנמצאים בתזונה מן החי ושהיא מזיקה לנו.

 

ואכילה גסה לגוף כל אדם כמו סם המוות והיא עיקר כל החלאים.

 הרמב"ם

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.