Home » מדוע פירות יבשים חשובים לאנשים העוסקים בספורט
מדוע פירות יבשים חשובים לאנשים העוסקים בספורט

מדוע פירות יבשים חשובים לאנשים העוסקים בספורט

מדוע פירות יבשים חשובים לאנשים העוסקים בספורט

בשיתוף חברת הרדוף 

אני אוהב את ט”ו בשבט מכיוון שהוא חגיגה של פירות ואגוזים. סוף סוף חג (אוקי, אוקי חג קטנטן) שכולו טבעונות. 

לעומת שאר החגים הפעם התפריט הוא חיובי ומבורך ושם בקדמת הבמה את הפירות המיובשים והאגוזים שהם בעלי ערכים תזונתיים מאוד גבוהים. 

הפורקטוז (סוכר הטבעי שבפרי) המרוכז בגלל ייבוש הפרי משמש כחומר משמר טבעי ומאריך את חיי הפרי  כך שחיידקים לא מצליחים לשגשג בסביבה בה ריכוז הסוכרים הוא גבוה. בשל תכולת הנוזלים הנמוכה ריכוז הוויטמינים והמינרלים גדל מה שהופך את הפירות היבשים מושלמים כחטיף אנרגיה והתאוששות, קלי נשיאה ואיחסון לספורטאים. 

בתמרים יש את ריכוז הפחמימות הגבוה ביותר והאינדקס הגליקמי שבו מעיד על כך שהפחמימות  מתפרקות לאט ולא מקפיצות באופן דרמתי את כמות הסוכר בדם מה שמועיל באופן ישיר לאימון. 

בבננה מיובשת (שימו לב שלא מדובר בבננה מטוגנת) יש כמות נאה של פחמימות, אשלגן ומעט שומן מה שהופך אותה למזינה במיוחד ומועילה לעוסקים ספורט. 

תמרים ובננות הם עתירים בקלוריות, מה שופך אותם לאידאלים לספורטאי סיבולת. (זכרו את זה בפעם הבאה שאתם עומדים לפני ריצה ארוכה) 

שאר הפירות כמו דובדבנים מיובשים, פפאיה, אננס וכו מכילים גם הם פחמימות מרובות ושאר נוטריונטים שיכולים בהחלט להתאים כחטיף אנרגיה.

אולם צימוקים, בשל תכולת הסיבים הנמוכה וכמות הסוכר הגבוה פחות יתאימו. המשמעות: אינדקס גליקמי גבוה יחסית אשר עלול לעייף במהירות את הרץ או הרצה. 

חטיף אנרגיה עם פירות יבשים
קליק על התמונה תוביל אתכם למתכון על חטיף אנרגיה עם פירות יבשים

איך מייבשים פירות? 

 

  • ייבוש בשמש – באזורים יבשים בעלי אחוז לחות נמוך במיוחד (במדבר) ניתן לייבש בקלות מרבית פירות וירקות ללא חשש של רקבון או התססה של הפרי. השיטה המסורתית לשימור ייבול מסוגלת להאריך את חיי המדף של הפרי ואף את היתרונות התזונתיים למשך מספר שנים.
  • ייבוש – בתנור ייעודי (מייבש) או בתנור הבייתי. ייבוש בטמפרטורה שלא עולה על 40 מעלות ע”י אוויר חם שמשמר את היתרונות הבריאותיים של הפרי ואת חיי המדף שלו.
  • טיגון – ניתן למצוא בשוק היום מגוון פירות מטוגנים כחלק מחגיגת הפירות המיובשים. לדוגמא: בננה צ’יפס.  מלבד הטעם המושך הפרי מאבד את היתרון של אחוז שומן נמוך והטיגון פוגע ביתרונות הרבים של הפרי. מומלץ להמנע.
  • חומר משמר– כיום ניתן למצוא בשימוש רחב ייבוש פירות ע”י חומר משמר בעיקר גופרית דו חמצנית (מסומן כE220) אשר גם משמר את הפרי וגם מונע התקרמלות הסוכר אשר מעניק לו את הצבע הכהה ובכך משאיר את הצבע הבהיר של הפרי.  גופרית גו חמצנית עלולה לגרום לבעיות בכלי נשימה לאלו המועדים לכך ומומלץ להמנע מאכילה בכמות גבוהה.

 

חטיף אנרגיה עם פירות יבשים
חפשו אותם במדפים

בוא נסכם מדוע מדוע פירות יבשים חשובים לאנשים העוסקים בספורט

פירות יבשים היא תוספת מבורכת וטובה לספורטאים ולכל מי שרוצה חטיף אנרגיה זול, קל לנשיאה וטעים במיוחד. הוא יכול גם לסייע בהתאוששות לאחר פעילות ספורטיבית מאומצת בשל כמות הוויטמינים הרבה והפחמימות שבו.

חשוב לבחור פירות יבשים ללא צבעים עזים המעידים תוספות שמנעו את תהליך ההתקרמלות הטבעי. בחרו פירות יבשים ללא תוספת סוכר שלעיתים מצויינת בשמות אחרים כמו: סליאן, מיץ תפוחים, דבש וכו)

שימו לב שהפירות היבשים מכילים כמות קלוריות רבה ולכן אכלו בצורה מודעת.

יום הולדת שמח לאילנות

 

 

Comments

comments